Havana, Cuba

Hei, hei !

Da er jeg tilbake fra Cuba, har fått en tur innom London og nå er jeg i bunn og grunn satt i karantene i Vicenza på grunn av Corona viruset (jeg har det ikke altså… så vidt jeg vet i hvert fall)..

Uansett- vi har vært på CUBA!! Turen hadde vi kjøpt for mange måneder siden, og hotellene var booket i Havana (gul pin), Playa Larga (grønn pin, er i Grisebukta), Trinidad (lilla pin), Varadero (rød pin) og så tilbake til Havana igjen. Transporten mellom stedene tok vi underveis i reisen.

Screen Shot 2020-03-08 at 21.13.06

Den 8. Februar (en måned siden akkurat, innså jeg nå), fløy vi fra Milano, via Madrid til Havana hvor vi landet på sen ettermiddag samme dag (tidsforskjellen etc)- etter 17 timers reise.

Vi hadde fikset rom i en ‘casa particular’ (som i bunn og grunn er små rom i leilighetsbygg eller hjemme hos folk) i gamlebyen i Havana. Flott idè i teorien siden vi ønsket å få skikkelig Havana vibe med musikk, rom,sigarer, fargesterke bygg osv- og det var alt til stede der!

La meg bare få sagt to ting- Cuba er SINNSYKT dyrt i forhold til levestandarden der. La meg forklare; deres månedlige inntekt er i gjennomsnitt 150 kroner, en frokost for turister koster rundt 50 kroner, eller en middag koster rundt 300 kroner for to personer- som en kan se for seg er helt galskap. Det ville vært det samme som at turister i Italia skulle betalt rundt 4000 kroner for en frokost (gjennomsnittlig lønn er rundt 15 000 kroner i måneden i Italia)… Og siden de har import embargoer fra USA så mangler de stort sett alt, så supermarkeder er det vanskelig å finne, så det går liksom ikke an å få kjøpt litt frukt eller snacks, og vann kostet rundt 20 kroner for 1,5 liter som man jo må ha i varmen, da man ikke kan drikke springvannet. De har til og med en helt egen valuta for turister. Cubanerne blir betalt og betaler i CUP (pesos) og turister betaler i CUC- så utrolig utnyttende… men når man er der så er det ikke mye man kan gjøre med det! Ooooog, det var min lille utblåsning rundt det 😉

Vi fikk alt vi ønsket med en gang, musikk i barene, superbra drinker (i hovedsak mojito og daiquiri), alle var utrolige vennlige og Havana føltes rimelig sikkert.

Selvsagt fikk vi vår morgen løpetur, så vi fikk sett litt til havet og selvsagt noe av de litt mer røffe delene av Havana. Og de veteran bilene man ser derfra i farger- de er helt supre å se på, men de forurenser så sinnsykt mye at det er nok for en livsstid når en løper langs ved de…

Vi kom oss til et Rom- museum (sponset av Havana Club selvsagt, men fortsatt interessant) og Gino er seg selv lik og snakket med alt og alle som ville stoppe og snakke med han for å selge han noe- så fin 🙂

Etter to dager i Havana for å tilpasse seg tidssonen var det på tide å ta turen til Playa Large for litt strand og dykking.