Hong Kong

Hong Kong har lenge vært på listen over steder jeg har hatt lyst til å besøke, men det har ikke vært en langhelg tur, ei heller et sted jeg hadde lyst til å ta på vei til en lengre ferie… etc etc etc- så kort sagt; jeg har ikke vært der før, men har hatt lyst lenge- så dette var en super anledning!

Nå når jeg har vært der skulle jeg ønske jeg ble lengre, men jeg håper det ikke blir lenge til jeg reiser tilbake.

Jeg ELSKET byen! Jeg hadde (som nevnt…), høye forventinger, og ble ikke skuffet.

Vi hadde bare to dager da vi ankom onsdag kveld og dro lørdag formiddag, men vi prøvde å utnytte tiden maksimalt.

Selvsagt, siden vi var der med jobb, ble det ikke mye tid til annet et å lære om merkedet og noen få utvalgte turist- destinasjoner.

På torsdag var vi med distriktsjefen vår for å se på butikkene våre og lære om markedet generelt, samt at hun forklarte hvordan ståa er, spesielt nå som det har vært (og er) en del uro der.

Da vi ankom var jeg helt fascinert av hvor gigantisk alt var, massive skyskrapere, sinnsyke havner og bare størrelsen på alt. Jeg prøvde å ta noen bilder, men det kommer ikke helt til sin rett.

Det var også interessant å se kontrastene mellom nedslitte leilighetsbygg og skinnende forretningsbygg!

Som jeg hadde sett for meg, så var Hong Kong mer ‘vestlig’ siden byen har vært under den engelske Dronningen inntil  for bare litt over 20 år siden. Vi fikk oss en tur langs det tradisjonelle fiskemarkedet (da vi var der var ikke noe aktivitet siden det var på ettermiddagen), og fikk sett litt mer tradisjonell Kinesisk kultur.

Selvsagt var havneområdet helt fantastisk og varme og sjøbrisen var utmerket. Etter dagen på jobb dro vi ned til havneområdet for å se på lys- showet som er hver kveld klokken 8. Det er litt vanskelig og se, men lysene på bygningene var synkronisert til musikken. Om man ikke står der musikken er, så legger man ikke merke til det, greit for de som bor der- hadde vært en smule slitsomt i lengden vil jeg tro 😉

Jeg bare digger byer generelt, og hele energien det bringer!

Selvsagt helt plettfritt.

Også her var det gjort klart til Kinesisk nyttår med røde elementer og tradisjonsrike dekorasjoner over alt- vel utført selvsagt 🙂

Dette er fra utsiden av kultuhuset, og køen er statuer.
796095a6-2f53-4db9-9059-670a81303e9b
Jeg måtte teste speilet utenfor Gucci pop- up butikken, som hadde ulike filtre- som du kan se så venter hun jenta på venstresiden bare på at jeg skal bli ferdig… 😀

Vi fant maten i Hong Kong mindre fritert, mer laget rundt ris og med litt ‘enklere’ ingredienser enn i Shanghai- digget det!

På fredagen hadde vi litt mer rom til å utforske etter dagens møter, så vi endte opp med å ta en trikk opp til en topp med vanvittig utsikt over byen.

På fredag kveld var vi invitert på middag med ei venninne av sjefen min, som bor der. Hun har medlemsskap på en restaurant der man kun kan komme inn med de som er medlemmer, og var i de to siste etasjene av en historisk bank. Tidligere var lokalene den private leiligheten til Adm.Dir samt styrerommene, men er nå gjort om til restaurant, bar og i tillegg hadde de en sinnsyk kunstsamling. Jeg ville ikke være helt turist og ta masse bilder, men jeg fikk med meg en av kokkene som kom ut og viste hvordan de lagde nudler- litt kasting her og der, og boom- nudler.

Vi avsluttet kvelden på terrassen med en drink og selvsagt utsikt!

Gleder meg masse til å reise tilbake igjen 🙂 !